تبلیغات
بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای - بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری
بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای


بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

خوشامد عرض میكنم به آقایان محترم، علماى اعلام و برجستگان روحانى در سرتاسر كشور كه بحمداللَّه در این جلسه مجتمع هستید. و اگرچه وظیفه‌ى مجلس خبرگان وظیفه‌ى محدّدى است در قانون اساسى، لكن نفْس تشكیل این جلسه و اجتماع آقایان، موجب این شده است كه بحثهاى گوناگون مربوط به جنبه‌هاى مختلف و عرصه‌هاى مختلف كشور هم مطرح بشود، آقایان اظهارنظر كنند. خب، مسئولین هم در جلسه حضور دارند، خوشبختانه رئیس جمهور محترم و بعضى از مسئولین محترم دیگر، عضو این مجلس هستند و این امید افزایش پیدا میكند كه نظرات آقایان مورد توجّه بیشترى قرار بگیرد. امیدواریم ان‌شاءاللَّه كه همین‌جور باشد؛ ما هم تا آنجایى كه توان هست، امكان هست و سعه‌ى میدان مسئولیّت و قدرت هست، ان‌شاءاللَّه به آنچه مورد نظر آقایان است، كمك خواهیم كرد.
این نكته را هم من لازم میدانم عرض بكنم كه كار تشییع جنازه‌ى شهدا - كه در آغاز این اجلاس انجام گرفت - كار بسیار مفید و سازنده‌اى بود.(۲) اینكه مردم ببینند شخصیّتهاى محترم و بزرگ، ریاست محترم مجلس و دیگران، به پیكر شهدا و تابوت شهدا احترام میگذارند - شهدایى كه آنها را نمیشناسند؛ به صِرف اینكه اینها شهیدان راه انقلاب و راه حق هستند - زیر تابوت آنها میروند و تشییع میكنند، این درسى است براى جامعه‌ى ما؛ و من عرض بكنم كشور ما و جامعه‌ى ما تا مدّتهاى مدید نیاز به این دارد كه یاد شهیدان زنده بماند و راه شهیدان نمایان بماند.
مطلبى كه به ذهن من رسید كه عرض بكنم، این است كه ما در سطوح مختلف تصمیم‌گیرى و تصمیم‌سازىِ نظام، وظیفه داریم به مسائل گوناگون كشور با نگاه كلان و جامع نگاه كنیم. پیدا است كه حوادث گوناگون كه خارج از اختیار ما است - چه در سطح منطقه، چه در سطح جهان و چه حتّى در سطح كشور - اتّفاق مى‌افتد. نظام اسلامى و مسئولان و ستونهاى نگه‌دارنده‌ى این نظام در كنار آحاد مردم وظائفى دارند، نمیتوان این وظائف را در نسبتِ با حوادث تعریف كرد؛ یعنى حادثه‌اى اتّفاق مى‌افتد، ما به صورت انفعالى در مقابل این حادثه یك حركتى بكنیم، یك موضعى بگیریم، یك اقدامى بكنیم، این نمیشود؛ این به معناى كشانده شدن نظام جمهورى اسلامى به این‌سو و آن‌سو است. لازم است نگاه جامع و نگاه كلان به مسائل - كه خب بحمداللَّه در كشور این نگاه كلان و جامع حاكم هم بوده؛ این‌جور نبوده است كه مسئولان از اوّل انقلاب تا امروز غفلت از این كرده باشند - همچنان حفظ بشود و با این نگاهِ جامع در مقابل حوادث موضع بگیریم، حادثه را بشناسیم.
نظام جمهورى اسلامى در میان تندبادِ حوادث گوناگون شكل گرفت؛ این حرفِ بارهاتكرارشده است، لكن نباید از یاد ببریم نظامى كه شعارش عبارت است از تحقّق دین خدا در زندگى مردم و در جامعه‌ى مردمى و كشور، شعارش قالب‌گیرى زندگى اجتماعى ما است با شریعت الهى و دین الهى و ضوابط و ارزشهاى الهى، یك چنین نظامى در دنیایى كه دو سه قرن با سرعت به سمت مادّى‌گرى پیش رفته و شكل گرفته، چیزى شبیه معجزه بود و این معجزه اتّفاق افتاد.
از اوّل تشكیل نظام اسلامى هم معارضه‌ها با "تكیه‌ى بر اسلام" شروع شد؛ نگوییم كه استقلال كشور یا سیاست مبارزه‌ى با نظام استكبار موجب دشمنى‌هاى آنها بود - كه این حقیقتى است، همین است - منتها مبارزه‌ى با استكبار از دل اسلام جوشید، مردم‌سالارىِ ما از دل اسلام جوشید. بارها عرض شده است كه این‌جور نیست كه وقتى ما میگوییم مردم‌سالارى دینى، این به معناى یك تركیب انضمامى بین مردم‌سالارى با یك مفهومى است و دین با یك مفهوم دیگرى؛ این نیست. مردم‌سالارى ما از دین سرچشمه گرفته است، اسلام این راه را به ما نشان داده است، با هدایت اسلام است كه ما به نظام جمهورى اسلامى رسیدیم؛ بعد از این هم به توفیق الهى همین‌جور خواهد بود. این دشمنى‌ها متمركز و متوجّه به اسلام است؛ اگر چنانچه اسلام را از این نظام گرفتند و حذف كردند، آنچه ناشى از اسلام هم هست، به‌طور طبیعى حذف خواهد شد یا تضعیف خواهد شد یا كم‌رنگ خواهد شد؛ با این نگاه باید مسائل را تحلیل كرد. صف‌بندى‌هایى وجود دارد در دنیا و در بسیارى از این صف‌بندى‌ها ما یك طرف قضیّه هستیم؛ باید ببینیم طرف مقابل ما كیست؟ چیست؟ چرا دشمنى میكند؟ ما چرا در مقابل او مقاومت میكنیم؟ اینها را با یك نگاه كلان باید دید. فرمود: اَفَمَن یَمشى مُكِبّاً عَلى‌ وَجهِهِ اَهدى‌ اَمَّن یَمشى سَوِیّاً عَلى‌ صِراطٍ مُستَقیم؛(۳) معناى «سَوِیّاً عَلى صِراطٍ مُستَقیم» همین است كه با چشم باز، با بصیرت، با بینش، با ملاحظه‌ى همه‌ى جوانب، ببینیم كه هدف چیست و راه [رسیدن‌] به این هدف چیست و واقعیّاتى كه در سر راه ما وجود دارد، اینها چیست؟ با توجّه به اینها تصمیم‌گیرى كنیم و حركت بكنیم.
امروز شما ملاحظه كنید در منطقه‌ى ما حوادث گوناگونى در جریان است. از چندین سال پیش تا امروز، دستگاه استكبار، غربِ آسیا را منطقه‌ى تاخت‌وتاز خودش قرار داده؛ على‌رغم حضور استكبار در منطقه و فعّالیّتى كه آنها كردند، بیدارى اسلامى به‌وجود آمد؛ و من عرض بكنم بیدارى اسلامى تمام‌شده نیست؛ این‌جور نیست كه ما خیال كنیم كه حالا با حوادثى كه در بعضى از كشورها اتّفاق افتاد، بیدارى اسلامى از بین رفت. بیدارى اسلامى یك حادثه‌ى سیاسىِ محض نبود كه مثل یك كودتایى، مثل یك جابه‌جایى‌اى یكى بیاید و یكى برود، بعد دیگرى بیاید او را از بین ببرد. بیدارى اسلامى به معناى این بود كه یك حالت تنبّه و آگاهى و خودباورى با تكیه‌ى به اسلام در جوامع اسلامى پدید آمد؛ در شمال آفریقا بر طبق یك اقتضائاتى، در مصر مثلاً یا در تونس یا قبل از اینها در سودان، حوادثى را به‌وجود آورد؛ در جاهاى دیگر هم این زمینه‌ى بالقوّه به‌طور كامل وجود دارد. این‌جور نیست كه ما فكر كنیم كه بیدارى اسلامى از بین رفته است؛ نه، این یك واقعیّتى در زیر پوست ظاهرى جوامع است. لذا شما مى‌بینید در كشورى كه ادّعاى گرایش به اسلام میكند، مردم به آن دولتى كه گرایش به اسلام دارد رأى میدهند؛ این نشانه‌ى اقبال به اسلام و توجّه به اسلام است. بنابراین حادثه‌ى بیدارى اسلامى یك حادثه‌ى بسیار بزرگى است كه وجود داشت؛ على‌رغم استكبار این حادثه به‌وجود آمد، برخلاف خواسته‌ى استكبار بود. و طبیعى است كه از آن طرف هم واكنش وجود دارد؛ امروز ما واكنش جبهه‌ى دشمن را داریم مشاهده میكنیم، هم در شرق منطقه‌ى ما، یعنى در منطقه‌ى پاكستان و افغانستان، تا منتهاالیه غرب آسیا، یعنى منطقه‌ى سوریّه و لبنان، حوادث وجود دارد. جبهه‌ى استكبار - كه خب فرد شاخص جبهه‌ى استكبار هم دولت ایالات متّحده‌ى آمریكا است - منافعى براى خودشان در منطقه تعریف كردند با نگاه استكبارى - یعنى همان نگاه استعمارى قرن نوزدهمى با شكل جدید - و به دنبال این هستند كه همه‌ى مسائل منطقه را با توجّه به این منافعى كه براى خود تعریف كردند، حل بكنند؛ قضیّه‌ى سوریّه هم از همین قبیل است، قضیّه‌ى بحرین هم از همین قبیل است. حضور استكبار در این منطقه، حضور متجاوزانه و زورگویانه و زیاده‌خواهانه‌اى است كه هر مقاومتى در مقابل خودش را میخواهد از بین ببرد؛ البتّه تا به حال بحمداللَّه نتوانستند و نخواهند توانست.
این منطقه، منطقه‌ى سرشار از ثروت و داراى موقعیّت بسیار مهمّ جغرافیایى و طبیعى است، طبعاً به این منطقه توجّه دارند، نظر دارند، كه اگر انسان نگاه كند به حرفهاى اینها و آنچه كه تاكنون انجام دادند، هدفشان این است كه این منطقه را با محوریّت رژیم صهیونیست، متعلّق به خودشان كنند و حاكمیّت خودشان را در آنجا مستقر كنند؛ دنبال این هستند. در همین قضایاى اخیر سوریّه هم ملاحظه میكنید، این بهانه‌اى كه اخیراً مطرح كرده‌اند، مسئله‌ى شیمیایى است. حالا البتّه با زبانْ‌بازى و لفّاظى سعى میكنند كه وانمود كنند به خاطر یك مسئله‌ى انسانى میخواهند وارد این قضیّه بشوند؛ كیست در دنیا كه دروغ بودن این ادّعا را نداند؟ آنچه كه براى سیاستمداران آمریكا بلاشك مطرح نیست، همین جنبه‌هاى انسانى است. اینها كسانى هستند كه در زندان گوانتانامو و قبل از آن در ابوغریب عراق، چند هزار زندانى را بى‌محاكمه به صِرف اتّهام، چند سال نگه داشتند، هنوز هم عدّه‌اى از آنها هستند؛ خب، این انسانى است؟ اینها كسانى هستند كه بمباران شیمیایى وسیع صدام را در این منطقه - چه آنچه در حلبچه‌ى عراق اتّفاق افتاد، چه آنچه در شهرهاى ما، سردشت و غیره، اتّفاق افتاد - دیدند و دم بر نیاوردند، بلكه حتّى كمك هم كردند؛ حالا ما فرض كنیم كه كمك به معناى این نبوده است كه آمریكایى‌ها ابزار شیمیایى را به آنها داده باشند - البتّه غربى‌ها دادند، در این تردیدى نبود و اطّلاعاتش دست ما هست - ولى حدّاقل این است كه آمریكایى‌ها دیدند، مطّلع شدند و كمترین اعتراضى نكردند؛ اینها مسئله‌ى انسانى‌شان این‌جورى است. در افغانستان، در پاكستان، كاروانهاى عروسىِ مردمى را به رگبار بستند، افرادى را كشتند، صدها هزار را در عراق به زور و ظلم كشتند، از بین بردند، الان هم عوامل آنها هنوز دارند همین كارها را میكنند؛ اینها دم بر نمى‌آورند. مسئله‌ى انسانیّت چیزى نیست كه كسى در دنیا باور بكند كه آمریكایى‌ها دنبال این هستند؛ حالا لفّاظى میكنند، زبانْ‌بازى میكنند، این را میگویند براى اینكه بتوانند حركت خودشان را توجیه كنند. و البتّه ما عقیده‌مان این است كه اینها اشتباه میكنند، خطا میكنند و ضربه‌ى وارده‌ى بر خودشان را در این زمینه احساس خواهند كرد و قطعاً در این مورد ضرر خواهند كرد؛ در این تردیدى وجود ندارد. خب، این وضع منطقه است.
نظام جمهورى اسلامى با آن سابقه‌ى بسیار معجزآسا - كه در میان این تندباد حوادث به‌وجود آمد، بعد هم در طول سالهاى متمادى، در مقابل معارضه‌ها ایستاد و نه فقط ضعیف نشد و شعارهاى او كمرنگ نشد، بلكه روزبه‌روز از لحاظ واقعى قوى‌تر شد؛ كه جمهورى اسلامىِ امروز با جمهورى اسلامىِ سى سال قبل و بیست و پنج سال قبل، از لحاظ اقتدار و توسعه‌ى نفوذ و توانایى‌هاى درونى، تفاوت از زمین تا آسمان دارد؛ و شعارهاى او هم شعارهاى مستحكمى است - و با نگاه به نقشه‌ى دشمن در این منطقه، باید بداند كه چه باید انجام بدهد؛ آنچه ما تصوّر میكنیم كه وظیفه‌ى ما است، وظیفه‌ى مجموعه‌ى مسئولان كشور است، وظیفه‌ى دولت جمهورى اسلامى است، این است كه این سه مؤلّفه‌ى بزرگ را براى همه‌ى تصمیم‌گیرى‌ها و همه‌ى اقدامها در نظر داشته باشد:
مؤلّفه‌ى اوّل عبارت است از آرمانها و اهداف نظام جمهورى اسلامى؛ كه این اهداف و آرمانها مطلقاً نبایستى از نظر دور بشود؛ كه آرمان نظام جمهورى اسلامى را میشود در جمله‌ى كوتاهِ "ایجاد تمدّن اسلامى" خلاصه كرد. تمدّن اسلامى یعنى آن فضایى كه انسان در آن فضا از لحاظ معنوى و از لحاظ مادّى میتواند رشد كند و به غایات مطلوبى كه خداى متعال او را براى آن غایات خلق كرده است برسد؛ زندگى خوبى داشته باشد، زندگى عزّتمندى داشته باشد، انسان عزیز، انسان داراى قدرت، داراى اراده، داراى ابتكار، داراى سازندگىِ جهان طبیعت؛ تمدّن اسلامى یعنى این؛ هدف نظام جمهورى اسلامى و آرمان نظام جمهورى اسلامى این است.
مؤلّفه‌ى دوّم عبارت است از راه‌هایى كه ما را به این اهداف میرساند؛ راهبردهاى عمومى و كلّى؛ این راهبردها را بایستى شناخت، تكیه‌ى بر اسلامیّت، ملاحظه‌ى ظالم نبودن و مظلوم نشدن در تعاملات گوناگون؛ اینكه فرمود: كُونا لِلظّالِمِ خَصماً و لِلمَظلُومِ عَوناً،(۴) این یك وظیفه است، این یك راهبرد كلّى است. راهبرد تكیه‌ى به آراء مردم و آنچه كه مردم‌سالارى را تشكیل میدهد و راهبردهایى از این قبیل؛ اینها سیاستهاى كلان و اساسى و راهبردهاى اصلى نظام جمهورى اسلامى است براى رسیدن به آن آرمانها؛ كار عمومى، تلاش عمومى، ابتكار عمومى، وحدت ملّى، و از این قبیل چیزهایى كه وجود دارد.
[و سوّم‌] واقعیّات، واقعیّات را هم باید دید؛ كه من حضور مسئولان نظام و كارگزاران نظام در ماه مبارك رمضان،(۵) عرض كردم كه آنچه ما لازم داریم، آرمان‌گرایى با نگاه به واقعیّتها است. واقعیّتها را هم باید درست فهمید، آنچه كه از واقعیّتها موجب اقتدار است، آنها را باید شناخت؛ آنچه از واقعیّتها كه كمبود و نقص است، آنها را هم باید شناخت؛ آنچه كه مانع حركت است، اینها را باید شناخت؛ واقعیّتها را باید درست فهمید. من تعدادى از واقعیّتها را اسم بردم در آنجا كه اینها واقعیّتهاى شیرین موجود ما است، همه‌اش نباید نقصها را دید یا ضعفها را دید. وجود فكرهاى برجسته، وجود عناصر فعّال و مبتكر، رواج معرفت دینى و معنویّت در بین بخش وسیعى از نسل جوان، بقاء شعارهاى دینى و اسلامى، نفوذ روزافزون نظام جمهورى اسلامى در منطقه و در عالم؛ اینها واقعیّتهایى است كه وجود دارد؛ این واقعیّتها را هم باید دید. البتّه واقعیّتهاى تلخى هم در كنار این، مثل همه‌ى زندگى انسان كه مخلوطى از شیرینى و تلخى است، وجود دارد؛ با تكیه‌ى به آن واقعیّتهاى شیرین و تقویت آنها، بایستى كوشش كرد براى اینكه واقعیّتهاى تلخ و نامطلوب زدوده بشوند یا كم بشوند.
این سه عنصر را باید در نظر داشت؛ یعنى آرمانها را از نظر دور نداشت، راهبردها را نبایستى از نظر دور داشت، البتّه واقعیّتها را هم باید دید. اگر چنانچه واقعیّتها را نبینیم، راه را درست نخواهیم رفت؛ امّا وجود واقعیّتها هم نبایستى ما را از راه‌هایمان منصرف بكند. اگر چنانچه وجود یك صخره‌اى در راه موجب بشود ما از راه برگردیم، خطا كردیم؛ اگر وجود این صخره ندیده گرفته بشود و بى‌محابا انسان برود، باز هم خطا كرده؛ امّا اگر چنانچه نگاه كنیم ببینیم در اطراف این صخره چه راه‌هایى را میتوان ایجاد كرد، یا خود این صخره را چگونه میتوان برداشت، یا در او منفذى ایجاد كرد، یا راه موازى‌اى براى آن پیدا كرد، آن‌وقت این نگاه صحیح به واقعیّتها است، این همان كارى است كه امام بزرگوار ما در فصل اوّل این انقلاب یعنى در آن ده سالِ تعیین‌كننده و بسیار حسّاس انجام دادند. امام بزرگوار، در مقابل واقعیّتها چشم خود را نبست، امّا كوتاه هم نیامد، راهبرد را فراموش نكرد. ببینید وضعیّت امام را، زندگى امام را، شعارهاى امام را؛ امام بزرگوار همان كسى است كه در مورد مسئله رژیم صهیونیستى از هیچ كس تقیّه نكرد؛ اینكه رژیم صهیونیستى یك غدّه‌ى سرطانى است و باید از بین برود، این حرف امام است. در قبال شرارتهاى قدرت مستكبر و مداخله‌گر آمریكا هیچ تقیّه‌اى و ملاحظه‌اى نكرد؛ اینكه آمریكا شیطان بزرگ است، این حرف امام است. اینكه حمله‌ى جوانان مسلمان و دانشجویان مسلمان به سفارت آمریكا و تصرّف ابزارها و مدارك جاسوسى آنها را امام انقلاب دوّمى دانست كه شاید از انقلاب اوّل مهم‌تر است، این حرف امام است؛ اینها حرفهاى امام است، اینها روشهاى امام است. در قضیّه‌ى جنگ، اینكه فرمود: جنگ تا رفع فتنه، این حرف امام است؛ دیگران میگفتند جنگ جنگ تا پیروزى، امام فرمود جنگ تا رفع فتنه. این ایستادگیها بود كه پایه‌ى این نظام را مستحكم كرد.
آن كسانى كه این راه را نشناختند و در كشورهاى خودشان جور دیگرى عمل كردند، براى اینكه دل مستكبرین را به‌دست بیاورند از اصول خودشان گذشتند و شعارهاى اساسى خودشان را فراموش كردند، ملاحظه میكنید كه به چه روزى افتادند؛ آنها كسانى هستند كه اگر چنانچه در مصر شعار مبارزه‌ى با اسرائیل وجود میداشت، اگر در مقابل وعده‌هاى آمریكا و عوامل آمریكا كوتاه نمى‌آمدند، این‌جور معلوم نبود بشود، یعنى قطعاً این‌جور نمیشد كه دیكتاتور سى ساله‌ى ذلیل‌كننده‌ى ملّت مصر از زندان آزاد بشود و آن كسانى كه با رأى مردم انتخاب شده بودند، احتمال محكومیّت به اعدام درباره‌ى آنان برود؛ اصلاً چنین چیزى ممكن نبود پیش بیاید. آن كسانى كه در میدان ایستادند در مقابل همین منتخبین - ساده‌دلان - شعار دادند، اگر آن مواضع اصولى میبود، نصف آنها یا بیشتر آنها به طرف اینها مى‌آمدند، یعنى كسانى نبودند كه مقابله كنند، معارضه كنند. از مواضع اصولى وقتى انسان عقب‌نشینى كرد، این‌جور خواهد شد. اینها چیزهایى است كه به‌هرحال باید [رعایت كرد].
آنچه كه ما احساس میكنیم كه براى رفع مشكلات بایدانجام داد - مشكلات هم مال امروز نیست، مشكلات همیشه وجود داشته است، در همه‌ى كشورها هم وجود دارد؛ یعنى اگر كسى تصوّر كند كه حالا در فلان كشور پیشرفته، یا فلان كشور اروپایى، یا غربى، یا ثروتمند، یا پرجمعیّت، یا كم‌جمعیّت، مشكلاتى وجود ندارد، خطا است؛ مشكلات همه‌جا هست؛ طبیعت كارِ یك ملّت این است كه بالاخره در كار او مشكلاتى وجود دارد، مسئولینش باید آن مشكلات را برطرف بكنند و حركتشان را ادامه بدهند؛ حالا بعضى میخواهند مشكلات را با كمك دیگران، با تكیه‌ى به دیگران، با رشوه دادن به دیگران، با تذلّل در مقابل دیگران حل كنند؛ بعضى‌ها هم نه، میخواهند مشكلات را با نیروى خودشان، با توان داخلى خودشان حل كنند - اعتقادمان این است كه باید به تقویت ساخت درونى نظام اهمّیّت بدهیم؛ این اساس كار است. از درون، خودمان را باید تقویت كنیم. تقویت درونى با اندیشه‌ى كامل، با نگاه عاقلانه و خردمندانه چیزى است ممكن؛ چه به‌وسیله‌ى پیشرفت علمى، چه به‌وسیله‌ى ساخت و مدیریّت درست اقتصادى؛ اینها كارهایى است كه به نظر ما ممكن است.
خب، امروز شما ملاحظه كنید، وقتى روى نفتِ ما فشار مى‌آورند، ما دچار مشكل میشویم، این ناشى از چیست؟ ناشى از این است كه ما تكیه‌مان را به نفت از بعد از دوره‌ى جنگ و پایان جنگ تا امروز، نتوانستیم كم كنیم، اگر ما تكیه‌مان را به نفت كم میكردیم، فشار بر روى نفت این‌قدر براى ما سخت تمام نمیشد. بنابراین به خودمان بایستى مراجعه كنیم، از خودمان بایستى بخواهیم كه گره‌ها را با نیروى اراده حل كنیم.
امروز هم خب، بحمداللَّه یك دولت تازه‌نفسى هست، یكى از امتیازات وضع كنونى ما این است كه یك دولت تازه‌نفس وارد كار شده، با فكرهاى نو، با ابتكارات نو، با ایده‌هاى جدیدى، با یك مجموعه‌اى از افرادى كه توانایى‌هایى دارند، میخواهند مشغول كار بشوند و كار را پیش ببرند ان‌شاءاللَّه به سمت همان هدفهایى كه اعلام هم كردند. رئیس‌جمهور محترم هم یك روحانىِ باسابقه‌ى فعّال در عرصه‌هاى گوناگونِ انقلابى كشور است، این هم یكى از امتیازاتى است كه وجود دارد. طبیعت كار این است كه همه كمك كنیم؛ من وظیفه‌ى خودم میدانم، همه‌ى دولتها را ما كمك كردیم، از همه‌ى دولتها حمایت كردیم، به این دولت هم قطعاً كمك خواهیم كرد و حمایت خواهیم كرد، و مسئولین هم همین‌جور. البتّه حمایت بنده‌ى حقیر از دولتها به معناى این نیست كه همه‌ى كاركرد آن دولتها را ما قبول داشته باشیم؛ نه، در دوره‌هاى مختلف، دولتهاى گوناگونى بودند، از همه‌شان هم ما حمایت كردیم، به همه‌شان هم ایرادهایى داشتیم در زمینه‌هاى مختلف؛ اما آن ایرادها نباید موجب بشود كه ما دولت را بیگانه‌ى از خودمان بدانیم و دست حمایت و كمكى كه همه باید به سمت دولتها دراز كنند، این را انجام ندهیم. لازم است كه ان‌شاءاللَّه این حمایت و كمك انجام بگیرد، و دعا كنیم و توصیه كنیم؛ نصیحت هم لازم است؛ النَّصیحَةُ ِلأَئِمَّة المُؤمِنین، یعنى سخن خیرخواهانه، كه حالا گاهى این سخن خیرخواهانه ممكن است درشت و تند و تیز هم باشد، كه طبیعت كار این است كه اگر مسئولانى كه مخاطب این سخن تندوتیز قرار میگیرند، درست فكر كنند، گمان میكنم خرسند باشند؛ حتّى آن سخن تندوتیز هم به نفع آنها است. به هرحال، من وقتى نگاه میكنم به وضع كشور و آینده‌ى كشور، با وجود حالا بعضى مشكلاتى كه دوستان مطرح كردند و بسیارى را هم مطرح نكردند، بنده آینده را بسیار خوب مى‌بینم، و راه را راه روشنى مى‌بینم، آرمانهاى ما آرمانهاى مشخّصى است، میدانیم چه‌كار میخواهیم بكنیم؛ راه به سوى این آرمانها هم راه روشن و مشخّصى است؛ راهبردهایمان هم دچار ابهام نیست و معلوم است كه چه كار باید انجام بگیرد.
در این سالها جبهه‌بندى‌هاى منطقه‌اى و جهانى هم آشكار شده. البتّه نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه‌ى عرصه‌هاى سیاسى، یك كار مطلوب و مورد قبولى است، لكن این مانور هنرمندانه نبایستى به معناى عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهاى اساسى، یا عدم توجّه به آرمانها باشد؛ اینها را باید رعایت كرد. البتّه هر دولتى، هر شخصى، هر شخصیّتى، روشهایى دارند، ابتكاراتى دارند، این ابتكارات را انجام خواهند داد و [كار] پیش خواهد رفت. من كاملاً خوش‌بین هستم و معتقدم مشكلاتى كه وجود دارد، اعم از مشكلات اقتصادى، یا مشكلات سیاسى، یا مشكلات امنیّتى، و اهمّ از همه‌ى آنها مشكلات فرهنگى كه عمیق‌تر و مهم‌تر از مشكلات اقتصادى است - اگرچه ممكن است فوریّت بعضى از كارهاى اقتصادى بیشتر باشد - همه‌ى این مشكلات قابل حل، و راه، قابل پیمودن است. از خداوند متعال میخواهیم كه كمك كند.
من این جمله را هم یادداشت كرده بودم كه عرض بكنم، توجّه داشته باشند؛ یكى از راهبردهاى اساسى دشمنان اسلام و بخصوص دشمنان نظام اسلامى در منطقه، راهبرد ایجاد اختلاف فرقه‌اى و مذهبى و مسئله‌ى شیعه و سنّى است؛ این را توجّه داشته باشید. و دو دسته عامل و مزدور دشمن در این زمینه شدند: یك دسته از سنّى‌ها، یك دسته از شیعه‌ها؛ یك دسته آن تكفیریهاى منحرفِ از حقیقت دین، یك دسته هم از كسانى كه براى دشمن كار میكنند، زیر اسم شیعه و به نام شیعه، تحریكِ احساسات دیگران را میكنند، و دشمنى‌ها را توجیه میكنند و آتش فتنه را برافروخته میكنند. هر مجموعه‌اى، هر دستگاهى، هر دولتى كه فریب این توطئه‌ى بزرگ را بخورد و غرق بشود در این قضیّه، و هر مجموعه‌اى كه اشتباه بكند، قطعاً ضربه خواهد زد به حركت اسلامى و به نظام اسلامى، بخصوص به كشور ما ضربه خواهد خورد. من اصرار دارم بر اینكه بزرگان علما، چه شیعه، چه سنّى، چه در ایران، چه در مناطق دیگر، توجّه بكنند كه اختلافات بین فرقه‌هاى اسلامى نباید موجب بشود كه ما یك جبهه‌ى جدیدى در مقابل خودمان باز كنیم و از دشمن اصلى كه دشمن اصل اسلام و دشمن استقلال و دشمن بهروزى مردم منطقه است، غافل بمانیم.
امیدواریم ان‌شاءاللَّه خداى متعال به همه‌ى ما كمك كند و توجّهات حضرت بقیّةاللَّه (ارواحنا فداه) و دعاى این بزرگوار شامل حال همه‌ى شما و ما باشد.
والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‌

۱) این دیدار به مناسبت تشكیل چهاردهمین اجلاس رسمى دوره‌ى چهارم مجلس خبرگان رهبرى در روزهاى ۱۲ و ۱۳ شهریور سال جارى، برگزار شد.
۲) در تازه‌ترین تفحّص برون‌مرزى كمیته‌ى جستجوى مفقودین ستاد كلّ نیروهاى مسلّح پیكر مطهّر ۹۲ شهید در مناطقى از كشور عراق - از جمله مناطق عملیّاتى فاو و جزیره‌ى مجنون - كشف شد و در ۲۴ مرداد سال جارى، از طریق مرز شلمچه به جمهورى اسلامى ایران منتقل شده و طى مراسمى با اجساد ۶۱ سرباز كشته شده‌ى عراقى مبادله شدند. این شهدا روز ۱۱ شهریور و مقارن با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) در تهران تشییع شدند.
۳) سوره‌ى ملك، آیه‌ى ۲۲
۴) نهج البلاغه، نامه‌ى ۴۷
۵) ۱۳۹۲/۴/۳۰




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 15 مرداد 1396 11:21 ب.ظ
I blog frequently and I seriously appreciate your information.
Your article has truly peaked my interest. I am going to book mark your site and keep checking for new information about once a week.
I subscribed to your Feed too.
جمعه 13 مرداد 1396 01:18 ب.ظ
Pretty great post. I just stumbled upon your weblog and wished to mention that I have really loved
browsing your weblog posts. In any case I will be subscribing on your feed and I hope you
write again very soon!
دوشنبه 9 مرداد 1396 01:47 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to
make your point. You clearly know what youre talking about, why
waste your intelligence on just posting videos
to your weblog when you could be giving us something enlightening to read?
چهارشنبه 7 تیر 1396 06:47 ب.ظ
Right here is the right web site for anyone who wants to understand
this topic. You understand so much its almost tough to argue with
you (not that I really would want to?HaHa). You definitely put
a new spin on a subject that's been discussed for years.

Wonderful stuff, just great!
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 12:06 ب.ظ
We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your web site offered us with helpful info to work
on. You have performed a formidable process and our whole group will probably be
thankful to you.
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 11:04 ق.ظ
What's up, for all time i used to check weblog posts here
in the early hours in the break of day, as i enjoy to learn more and more.
شنبه 2 اردیبهشت 1396 04:17 ق.ظ
My spouse and I stumbled over here different web address and thought I may as well check things out.
I like what I see so now i am following you. Look forward to finding out about your
web page again.
سه شنبه 22 فروردین 1396 06:48 ب.ظ
My spouse and I stumbled over here different page and
thought I should check things out. I like what I see so
i am just following you. Look forward to finding out about your web page for
a second time.
سه شنبه 22 فروردین 1396 09:05 ق.ظ
Very good post! We will be linking to this particularly great post on our site.

Keep up the good writing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : امین م
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :